הרזיה ללא דיאטה- פשוט עברו לאוכל בריא

מהו אוכל בריא? אוכל בריא צריך להכיל את כל אבות המזון. אוכל בריא מספק לגופינו רכיבים חיוניים- ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן חיוניות, חלבונים ועוד. לכן, דיאטות דלות פחמימות/ דלות שומן או תפריט לוקה בחסר בו נמנעים מ”אב מזון” מסוים, אינו מומלץ כלל לטווח הארוך. בסופו של דבר אנו עושים נזקים גדולים לגופינו כמו פגיעה בתפקודי איברים והורמונים הכרחיים (לדוגמא: שיבוש פעילות בלוטת התריס, פגיעה בתהליך עיכול תקין של המעיים ועוד)

בעיניי, אוכל בריא צריך להכיל את כל אבות המזון אך לא רק. גם פה יש להתייחס למספר נקודות. פחמימות לדוגמא, חשוב להבין איזה פחמימות אנו אוכלים, האם הם מורכבות או ריקות.
שומנים- האם השומנים שאנו אוכלים הם שומנים טובים או רעים לגופינו וכמובן שיש לבדוק האם האוכל שאנו אוכלים מכיל חומרים משמרים, מייצבים ועובר תהליכי עיבוד שכבר לא משאירים בו ערך תזונתי וגורמים לנזק במקום לתועלת.

להן מספר “דיברות” למה הוא אוכל בריא בעיני:

דגנים מלאים– להימנע מפחמימות ריקות ולעבור לדגנים מלאים/ פחמימות מורכבות- הפחמימות המלאות מכילות ויטמינים, מינרלים סיבים תזונתיים שלא מצויים בפחמימות הריקות.
צריכת חלבון ממקור צמחי, קטניות– חלבון מהצומח (בשילוב עם דגן מלא). יש להגביר את צריכת הקטניות בתפריט.
הקטניות מכילות חלבון צמחי ועשירות ברכיבים חיוניים: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו הכרחיות (לדוגמא L- ליזין החיונית למניעת הרפס בגוף).
קטניות כדאי להנביט כדי לעלות את ערכן התזונתי.
מעט חלבון מהחי– להמעיט ולהגביל את אחוז החלבון מחי בתפריט היומי. החלבון המחי קשור למחלות רבות ולאיבוד מסת העצם.
שומנים בריאים, שומנים צמחיים- יש לצרוך שומנים בכמות סבירה. יש להעדיף את השומנים החיוניים וממקור צמחי. לדוגמא: אגוזים, שקדים, טחינה, אבוקדו, שמן זית….
מזון נקי וטבעי-להימנע ממזונות מעובדים, המכילים חומרים משמרים ומייצבים.
חומרים אלו לטווח הקצר והארוך מצטברים בגוף וגורמים נזקים. לצרוך אוכל כמה שיותר טבעי ושלא עבר תהליכים כימיים.
פירות– לא לוותר על פירות בתפריט. נכון שיש בפירות סוכר אך זהו סוכר בריא והם מכילים בנוסף ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
אך פה יש הגבלה למי שבתהליך הורדה במשקל, לבעלי סוכר גבוה ולזמן אכילת הפירות ושילובם.
ירקות– לצרוך כמה שיותר ירקות, בכל צורה שהיא, מכל הצבעים והסוגים.
אל תספרו קלוריות של ירקות, הירקות בעלי יתרון בריאותי רב לגוף כך שכמות הקלוריות שלהם בטלה יחסית לתועלת.

מהניסיון שלי בחירת מזונות אלו ושילובם בתפריט היומי היא הנכונה ביותר.
יש לראות בתבנית זו הדרכה כללית לאוכל בריא. במידה ותקפידו שהתזונה היומיומית תלך לפי דגשים אלו, תרגישו בריאים, שבעים ונינוחים כל יום, כל היום.

הילה